Przejdź do treści
1
2
3
Pasowanie_2021
11_listopada
Spotkanie
Dzień Ziemi
Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja
Przejdź do stopki

Regulamin Rady Rodziców

Treść

Regulamin Rady Rodziców
przy Szkole Podstawowej w Rzepienniku Strzyżewskim

Postanowienia ogólne

§ 1
1. Rada Rodziców, zwana dalej „Radą”, reprezentuje ogół rodziców i opiekunów uczniów Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Strzyżewskim.
2. Rada działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, statutu szkoły i niniejszego regulaminu.
3. Zadaniem Rady jest pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.
4. Celem Rady jest partnerskie współdziałanie z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz z odpowiednimi władzami, instytucjami, placówkami, innymi radami rodziców, organizacjami obywatelskimi itp. na rzecz efektywnego, zintegrowanego procesu edukacyjno – wychowawczo - opiekuńczego oraz rozwoju kreatywnej osobowości uczniów.

§ 2
1. Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów (klas) w szkole.
2. Kadencja Rady trwa rok.
3. Jeśli w czasie kadencji ze składu Rady ubędzie któryś z jej członków, dopuszcza się wśród rodziców danego oddziału zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
4. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.

§ 3
Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe o charakterze opiniująco – doradczym.

Wybory do Rady
§ 4

1. Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
2. Rodzice uczniów danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Oddziałową.
3. Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice uczniów danego oddziału.
4. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice lub opiekunowie uczniów danego oddziału. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic/opiekun prawny.

§ 5
Wybory Rad Oddziałowych odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.

§ 6
1. Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców.
2. Przedstawiciela Rady Oddziałowej do Rady Rodziców może też wybierać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym, spośród wybranych członków Rady Oddziałowej.

§ 7
1. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków dyrektora szkoły.
2. Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.

Władze Rady

§ 8
1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego Rady, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
2. Osoby te tworzą Prezydium Rady Rodziców.
3. Jeśli w czasie kadencji członek  Prezydium Rady zrezygnuje ze swojej funkcji spośród członków rady dokonywane są wybory uzupełniające skład Prezydium Rady.

§ 9
1. Rada wybiera spośród siebie Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna liczy nie mniej niż dwie osoby.
3. Jeśli w czasie kadencji członek  Komisji Rewizyjnej zrezygnuje ze swojej funkcji spośród członków rady dokonywane  są wybory uzupełniające skład Komisji Rewizyjnej.

§ 10
1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
2. Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
3. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
4. Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.

§ 11
1. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrolowanie:
• realizacji uchwał podejmowanych przez Radę Rodziców,
• gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady.
2. Rada Rodziców składa coroczne sprawozdania ogółowi rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi.

Posiedzenia Rady Rodziców

§ 12
1. Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się  nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
2. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący,
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 - dniowego terminu.
4. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek dyrektora, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego.

§ 13
1. Przygotowanie programu posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem przewodniczącego.
2. Na 7 dni przed posiedzeniem Członkowie Rady otrzymują projekt porządku obrad.
3. Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
4. W posiedzeniach Rady może brać udział - z głosem doradczym – dyrektor szkoły lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego - za zgodą lub na wniosek Rady.
5. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecna jest co najmniej połowa członków Rady.

§ 14
1. Posiedzenia Rady są protokołowane.
2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.


Podejmowanie uchwał

§ 15
1. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
2. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
3. W uzasadnionych przypadkach prezydium Rady ma prawo podejmowania uchwał w imieniu Rady Rodziców.

§ 16
Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

§ 17
Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.

Prawa i obowiązki członków Rady

§ 18
1. Głównym celem Rady jest działanie na rzecz wychowawczej i opiekuńczej funkcji Szkoły.
2. Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:
- pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań Szkoły,

- współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy Szkoły,

- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,

- współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- współdecydowanie o formach pomocy dzieciom,

- udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu oraz innym organizacjom społecznym działającym w szkole,

- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Szkoły, zwłaszcza na działalność wychowawczą i pozalekcyjną,

- tworzenie klimatu twórczej współpracy jak najliczniejszej grupy rodziców ze Szkołą,
- działanie na rzecz stałej poprawy bazy i wyposażenia Szkoły.

3. Do kompetencji stanowiących Rady Rodziców, należą:
a) uchwalanie - w porozumieniu z Radą Pedagogiczną - Programu Wychowawczego Szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) uchwalanie - w porozumieniu z Radą Pedagogiczną - Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
c) uchwalanie Regulaminu Rady Rodziców.
3. Do kompetencji opiniodawczych Rady Rodziców, należą:
a) delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
b) występowanie do dyrektora szkoły i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki,
c) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki,
d) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
e) opiniowanie podjęcia działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji,
f) wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
g) uzgodnienie jednolitego stroju do noszenia przez uczniów na terenie szkoły,
h) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
i) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,
j) propozycje wskazujące formy realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego,
k) wybór przedstawiciela rodziców wchodzącego w skład Rady Rodziców do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
l) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
ł) nadanie imienia szkole lub placówce.
4. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Szkoły, Organu Prowadzącego oraz Organu Nadzoru Pedagogicznego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły.
5. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 3 lit. a i b, program ten ustala Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora Szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.


Fundusze Rady Rodziców

§ 19
Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły.

§ 20
Rada corocznie ustala szczegółowe zasady wydatkowania funduszu w planie finansowym wydatków.

§ 21
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
• Dyrektor
• Rada Pedagogiczna
• Samorząd Uczniowski

§ 22
Rada dysponuje zgromadzonymi środkami poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.

§ 23
Dokumenty finansowe zatwierdza skarbnik Rady Rodziców.

Postanowienia końcowe

§ 16
1. Zmiany lub uzupełnienia w niniejszym Regulaminie mogą nastąpić w trybie jego uchwalenia. 
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.


Rzepiennik Strzyżewski, 24.09.2013 r.
                                                                                                          Przewodniczący Rady Rodziców:
            

 

66898