Przejdź do treści
1
2
3
Pasowanie_2021
11_listopada
Spotkanie
Dzień Ziemi
Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja
Przejdź do stopki

Projekt "Edukacja włączająca w kształceniu ogólnym na terenie gminy Rzepiennik Strzyżewski"

Treść

Projekt Edukacja włączająca w kształceniu ogólnym na terenie gminy Rzepiennik Strzyżewski

 

Gmina Rzepiennik Strzyżewski

w okresie od 1 czerwca 2025 do 30 września 2027 roku

realizuje projekt pn. Edukacja włączająca w kształceniu ogólnym na terenie gminy Rzepiennik Strzyżewski

Nr projektu: FEMP.06.30-IP.01-1578/24

Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej na lata 2021-2027 w ramach Priorytetu: Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego

Działanie: Wsparcie kształcenia ogólnego - ZIT

Fundusz: Europejski Fundusz Społeczny Plus

Całkowita wartość projektu: 451 514,12 PLN w tym:

Dofinansowanie:

UE: 382 083,16 PLN

BP: 44 950,96 PLN

Wkład własny: 24 480,00 PLN

Głównym celem projektu jest wdrożenie kompleksowych działań edukacyjnych, pedagogicznych oraz doradczych skierowanych do 75 nauczycieli/lek, 100 rodziców/ prawnych opiekunów oraz 230 uczniów i uczennic w szczególności ze specjalnymi potrzebami uczęszczających do ogólnodostępnych podstawowych w Gminie Rzepiennik Strzyżewski, tak aby każda z osób uczących się miała możliwość pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz życiu społecznym szkoły, zgodnie ze swoimi możliwościami w warunkach uwzględniających indywidualne potrzeby w okresie realizacji projektu.

Uczestnikami projektu mogą być:

  1. Uczniowie szkół objętych projektem tj.:
  • Szkoły Podstawowej w Olszynach,
  • Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Strzyżewskim,
  • Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Biskupim,
  • Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Suchym,
  • Szkoły Podstawowej w Turzy
  1. Nauczyciele uczący w szkole objętej projektem tj.:
  • Szkoły Podstawowej w Olszynach,
  • Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Strzyżewskim,
  • Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Biskupim,
  • Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Suchym,
  • Szkoły Podstawowej w Turzy
  1. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci uczestników/uczestniczek projektu.

Kryteria wyboru Uczestników projektu: Odbiorcami usług (grupą docelową) będą:

Dzieci: Uczniowie szkół objętych projektem - System preferencji dla uczniów:

Część A.

  • osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności (20 pkt) /weryfikacja: kopia orzeczenia/
  • osoby z opinią /orzeczeniem PPP (20 pkt) /weryfikacja: kopia opinii/orzeczenia/

Łącznie Kandydat może uzyskać max. 40 pkt w części A kryteriów preferencyjnych.

Na poszczególne formy wsparcia uczniowie ze specjalnymi potrzebami będą klasyfikowani na podstawie Indywidualnego planu rozwoju.

Część B:

Dodatkowe kryteria preferencyjne:

  • osoby pochodzące z rodzin korzystających z pomocy OPS (5 pkt.) /weryfikacja: zaświadczenie z OPS/
  • osoby pochodzące z rodzin wielodzietnych (5 pkt.) /weryfikacja.: zaświadczenie z OPS/urzędu gminy/szkoły/
  • osoby uczęszczające do tej samej klasy co osoba zaliczona do grupy ze specjalnymi potrzebami – 5 pkt -weryfikacja na podstawie danych ze szkoły; zaświadczenie Dyrektora. Łączna liczba pkt: 15

Łącznie kandydat może uzyskać max 50 pkt.

Osoby ze specjalnymi potrzebami, które uzyskały pkt w Części A nie są objęte dodatkową pkt w Części B dla kryterium: osoby uczęszczające do tej samej klasy co osoba zaliczona do grupy ze specjalnymi potrzebami – 5 pkt.

Nauczyciele uczący w danej szkole objętej projektem:

Dodatkowe punkty preferencyjne przyznawane będą nauczycielom (Kryterium 1):

  • uczącym łącznie 5-8 uczniów ze specjalnymi potrzebami – 5 pkt
  • uczącym łącznie 9-14 uczniów ze specjalnymi potrzebami – 10 pkt
  • uczącym łącznie 15 i więcej uczniów ze specjalnymi potrzebami – 15 pkt

Rodzice/prawni opiekunowie dzieci objętych projektem: do projektu będą rekrutowani rodzice/ prawni opiekunowie dzieci zakwalifikowanych do projektu -dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami.

Projekt zakłada zrekrutowanie:

  • 75 nauczycieli i nauczycielek zdobędzie kompetencje w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami, w tym dostosowywania metod nauczania i wsparcia emocjonalnego, co przełoży się na skuteczniejsze prowadzenie zajęć i indywidualizację procesu nauczania.
  • 230 uczniów, w tym uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, skorzysta z zajęć terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz zajęć rozwijających kompetencje społeczne, co doprowadzi do wzrostu ich samodzielności, lepszej integracji w grupie rówieśniczej oraz poprawy wyników w nauce.
  • 100 rodziców i opiekunów prawnych zyska wiedzę i narzędzia do efektywniejszego wspierania dzieci w procesie edukacyjnym, co przyczyni się do lepszego funkcjonowania uczniów zarówno w szkole, jak i w środowisku domowym.

Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia barier w edukacji i wychowaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami, poprawi dostępność i jakość wsparcia pedagogicznego, a także zwiększy poziom integracji społecznej w szkołach. W efekcie uczniowie ze specjalnymi potrzebami będą mogli pełniej uczestniczyć w procesie edukacyjnym, a nauczyciele i rodzice będą lepiej przygotowani do ich wsparcia.

Realizowane zadania:

  1. Kształcenie kadry pedagogicznej:

1) Organizacja szkolenia z zakresu pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu, diagnozy funkcjonalnej, pracy z IPET-em (SP Olszyny, SP Turza) 4 grupy po ok 10-15 osób.

2) Organizacja szkolenia z zakresu pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowania wymagań edukacyjnych dla dziecka ze specjalnymi potrzebami w szkole masowej (SP Rzepiennik Biskupi, SP Rzepiennik Strzyżewski, SP Rzepiennik Suchy) 6 grup po ok 6-15 osób.

3) Organizacja szkolenia/warsztatów „Jak efektywnie nauczać” (SP Rzepiennik Suchy) 1 grupa.

4) Organizacja szkolenia Edukacja inkluzywna – jak wykorzystać różnorodność zespołu na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów - 2 gr. średnio 10-osobowe, wymiar 8h/grupę.

  1. Wsparcie uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami) oraz zajęcia integracyjne:

1) Realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; Liczba godzin na rok szkolny: 9 na ucznia. Zakłada się 10 grup max 5-8 osób; Łączna liczba godzin na rok szkolny: 90h;

2) Realizacja zajęć logopedycznych; 14 grup/ osób na zaj. indyw.; Liczba godzin na rok szkolny: 9 na ucznia/grupę; Łączna liczba godzin na rok szkolny: 126h,

3) Realizacja zajęć rewalidacji indywidualnej; grupki max 2-osobowe; 6 gr/ rok szkolny; liczba godzina na mc: 3; Łączna liczba godzin na rok szkolny: 162h,

4) Realizacja zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne ; Liczba grup 4; Liczba uczniów w grupie; od 5-6 Czas; 3 godziny/ miesiąc dla jednej grupy; Łączna liczba godzin na rok szkolny: 108h,

4) Realizacja zajęć warsztatowych myślenia wizualnego – kreatywne formy uczenia dla 6 grup 15 osobowych; Czas; 2 godziny/semestr. 24h/rok szkolny,

5) Realizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z przedmiotów: matematyczno- przyrodniczych; humanistycznych, cyfrowych; liczba grup: 27; liczba osób w grupie: od 2 do 15; czas: 2h/ mc ; Łączna liczba godzin zajęć na rok szkolny: 486h,

6) Realizacja zajęć socjoterapeutycznych; 11 grup max 10 osobowych; 18h/grupę/rok; 198h/rok szkolny,

7) Realizacja zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji; liczba grup: 10; liczba uczniów w grupie: do 20. Czas zajęć: 2h/grupę/rok szkolny. Łączna liczba zajęć na rok szkolny: 20h,

8) Realizacja zajęć integracyjnych dla uczniów w formie zajęć warsztatowych-rozwojowych w obszarze: kompetencje kulturalne, osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie przedsiębiorczości; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej; Zajęcia warsztatowe w grupach integracyjnych: 15 grup; po max. 20 osób. Czas warsztatów: 9h/ rok szkolny/ grupę. Łączna liczba zajęć na rok szkolny: 135h,

9) Zakupu pomocy dydaktycznych,

10) Zakup materiałów zużywalnych do prowadzenia zajęć - po 1 komplecie dla każdej szkoły (papier, tonery, zakreślacze, pisaki),

11) Zakup materiałów zużywanych do przeprowadzenia analizy indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami.

  1. Wsparcie rodziców/ prawnych opiekunów: Organizacja spotkań tematycznych dla rodziców (trener/ doradca) - 5 spotkań na rok.

Wskaźniki:

Obowiązkowe produktu:

  • Liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem - 230, (94 K; 136 M),
  • Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem - 75, (61 K; 14 M),
  • Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem – 5 szkół,
  • Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem - 130, (44 K; 86 M),
  • Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie - 15, (5 K; 10 M),

Obowiązkowe rezultatu:

  • Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu - 184, (75 K; 109 M),
  • Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu - 60, (49 K; 11 M),
  • Liczba rodziców/opiekunów prawnych uczniów objętych wsparciem w projekcie - 100, (85 K; 15 M).
121115